SnadnéFinance.cz

SnadnéFinance.cz

finanční informační portál

Konečně dovolená, na kterou jste se dlouho těšili. Přijedete na místo – a jste překvapeni, bohužel však nemile. Těšili jste se na objednaný výhled na vodu či do hor a přímo z pokoje se díváte na sousední zeď? Objednali jste si samostatný bungalov a místo toho máte bydlet v apartmánu společně s cizími lidmi? Zaplatili jste si plnou penzi, ale ve vašem hotelu se podává pouze polopenze? Pokud poskytované služby neodpovídají tomu, co jste podepsali ve smlouvě s cestovní kanceláří a také zaplatili, zažádejte si o náhradu za nepovedenou dovolenou.

Kdy máte nárok na odškodné

Na náhradu škody máte nárok tehdy, jestliže cestovní kancelář nesplnila vše, co jste si ve smlouvě sjednali. Proto je potřeba důkladně si kontrolovat, co podepíšete a které podmínky platí. Povinnosti cestovní kanceláře musí být jasně definovány. Jestliže jsou tyto smluvní podmínky porušeny, pak máte na odškodné za nepovedenou dovolenou nárok. Kompenzaci můžete získat nejen za omezení, která byla porušením smlouvy, ale i za újmu a stres způsobené narušením dovolené, zvláště tehdy, pokud byl váš pobyt zrušen nebo zkrácen. Náhrada vám náleží i za to, že se zájezd nekonal a vy jste si za něj nestačili nalézt odpovídající náhradu.

Jedním z nejčastějších případů bývají situace, kdy si klienti zaplatí pobyt v tříhvězdičkovém hotelu, ale až na místě zjistí, že jsou ubytováni ve dvouhvězdičkovém. Tato změna není často pouze formální, ale je vidět takříkajíc na každém kroku, zejména co se čistoty prostředí týče. V takovém případě doporučujeme provést důkladnou foto či video dokumentaci.

Proč bylo odškodné uzákoněno?

Důvodem pro zařazení odškodného za nepovedenou dovolenou bylo to, aby cestovní kanceláře nepoužívaly klamavou reklamu a nenabízely klientům něco, co nemohou splnit. Katalogy a webové stránky cestovek s nabídkami pak musejí odpovídat skutečnému stavu. Cestovní kanceláře však nejsou zodpovědné za menší zpoždění nebo újmu od spolucestujících, špatné počasí nebo mimořádné situace, které nebylo možno předvídat.

Reklamaci je potřeba uplatnit včas

Každý, kdo chce odškodné dostat, musí požádat včas – reklamaci lze uplatnit do jednoho měsíce. Výši kompenzace však zákon příliš neřeší. Na vady je nutno upozornit okamžitě, řešit je na místě se zástupcem cestovní kanceláře. Neupozorníte-li na vady včas a nebyl-li pro jejich neohlášení objektivní důvod, nemusí být vaše reklamace uznána. O náhradu škody požádejte písemně a nechte si potvrdit kopii, abyste měli doklad, že jste dovolenou reklamovali. Cestovní kancelář by měla reagovat bez odkladů a vše vyřešit, jinak se náhrada bude řešit soudní cestou.

Kompenzace za zpožděný let

Speciálním příkladem odškodnění je náhrada či kompenzace za zpožděný let. O tu cestující nežádá u své cestovní kanceláře, ale u dané letecké společnosti. Opožděný let bývá komplikací zejména v situacích, kdy je nutné během cesty přestupovat. Dle statistik se v Praze zpozdí každý desátý let. V případě, že kvůli zpoždění navazující let nestihnete, měla by vám letecká společnost uhradit náklady na nové letenky.

Pasažéři mohou žádat odškodné, pokud se let zpozdí o 3 hodiny, jedná se o finanční částky, ale například i o poukázky na občerstvení. Pokud se však zpoždění protáhne přes noc, musí dopravce pasažérům zajistit i nocleh.

Kolik činí kompenzace za zpožděný let

Délka letu Zpoždění Kompenzace
Do 1 500 km 3 hodiny 250 eur
1 500 km až 3 500 km 3 hodiny 400 eur
Nad 3 500 km 4 hodiny 600 eur

Více podrobností lze najít například na webu Evropského spotřebitelského centra.

 


Napsat komentář

(*) = povinné pole

(číslicí) (*)