SnadnéFinance.cz

SnadnéFinance.cz

finanční informační portál

Dnes volně navážeme na předcházející příspěvek, který se zabýval výhodami internetového nakupování. A jak jsme si slíbili, probereme toto téma z druhé stránky. Stejně jako každá mince má dvě strany, tak také nakupování na internetu má své nevýhody a potencionální rizika.

Nevýhody a rizika nákupu v elektronickém obchodě

1) Na zboží čekáte
I když u většiny dnešních e-shopů můžete mít objednané zboží již druhý den u vás doma, stává se, že vámi vybraná položka není skladem a musíte čekat na doplnění zásob. V tom případě můžete na zboží čekat 3 dny, ale také třeba 3 měsíce.

Vánoce v tomto ohledu přinášení další specifikum, kdy již týden před Vánoci nabírá i samotné doručení zboží určité zpoždění. Není to přímo vinou e-shopu, ale velké množství zásilek zkrátka nestíhají doručovat přepravní služby. Netýká se to pouze České pošty, problémy nají i konkurenční společnosti jakou jsou DPD, PPL, DHL, GLS a další. Pokud tedy zboží objednáte například pouhé 2 dny před Vánoci, vystavujete se riziku, že vám přijde až po svátcích.

2) Poštovné
Pokud objednáváte pouze drobnost, váš nákup značně prodraží poštovné a balné, které se ve své dolní hranici pohybuje kolem 100 Kč. Nákup se vám tedy vyplatí především při dražších nákupech nebo větším množství položek, kdy vám obchodník poštovné často zcela odpustí.

3) Serióznost obchodníka
Velkou nepříjemnost si můžete způsobit, pokud narazíte na neseriózního obchodníka (toto riziko samozřejmě číhá i u klasických kamenných obchodů). Doporučujeme tedy nakupovat pouze v ověřených obchodech, případně u menších a neznámých e-shopů přebírat zboží pouze na dobírku. Platbu kartou předem doporučujeme pouze u ověřených obchodů. Které e-shopy patří mezi zákazníky ověřené, si snadno ověříte například na webu Heureka.cz.  Snížíte tak riziko, že nebudete mít ani peníze ani zboží.

4) Osobní kontakt
Absence osobního kontaktu (zboží si nemůžete tzv. osahat) může být zásadní zejména u některého druhu zboží, například oblečení. Nákup nového parfému je v tomto případě také lepší realizovat v klasické parfumérii, přeci jen přenos vůně internet ještě nezvládá. Tento problém částečně řeší tzv. showroom, kde si lze zboží osobně prohlédnou a někdy i vyzkoušet. Svůj vlastní showroom má však pouze několik největších e-schopů.

5) Reklamace
S určitými problémy se můžete setkat také při případné reklamaci či výměně zboží. Velikost či oblíbenost obchodu zde riziko bohužel nesnižuje. Existují totiž případy (třebaže jsou ojedinělé), kdy i jeden z nejznámější českých internetových obchodů reklamace značně komplikoval.

Rizika lze minimalizovat

I když zmíněné nevýhody internetového nakupování představují určitá rizika, při správném výběru obchodníka je lze snížit na minimum. Možná proto výhody značně převládají a internetové obchody zažívají zlaté časy. Letošní Vánoce tak nebudou výjimkou a e-shopy budou hlásit opět rekordní miliardové tržby.

Internetových nákupů se určitě nebojte, ale jistá míra ostražitosti je rozhodně na místě. Nákupy v e-shopech nám mohou šetřit čas, nervy a často také peníze. V mnoha případech nás mohou také inspirovat v dalším nákupu. Ve svých prezentacích (elektronických letácích) totiž často představují nové nebo akční zboží, které může být vhodným vánočním dárkem pro naše blízké. Na závěr ještě připomínáme, nenechávejte nákupy na poslední chvíli!


Napsat komentář

(*) = povinné pole

(číslicí) (*)