SnadnéFinance.cz

SnadnéFinance.cz

finanční informační portál

Značná část dnes začínajících podnikatelů řeší stejný problém: Jak financovat vstupní náklady? Samozřejmě, můžete si na rozjezd podnikání půjčit v bance. Ale je potřeba si také uvědomit, že to není jediná alternativa. Navíc banky mladým nezkušeným podnikatelům nepůjčují zrovna dvakrát ochotně. Takže jaké jsou jiné možnosti?

Podnikatelské soutěže

Jednou z možností jsou podnikatelské soutěže. Příkladem budiž Vodafone nápad roku nebo Můj první milion. Soutěže mají většinou několik kategorií: pro středoškoláky, pro vysokoškoláky a pro kohokoliv, kdo má dobrý nápad. Někdy můžete soutěžit s “Elevator pitch”, což je takzvaný zkrácený podnikatelský záměr: většinou do rozsahu čtyř A4. Někteří zadavatelé však po vás chtějí konkrétní rozpracování vašeho plánu, což může být okolo patnácti A4. Některých soutěží s vysokým finančním ohodnocením se účastí pouze 40 až 50 účastníků, takže šance na úspěch tu rozhodně je, nehledě na to, že u většiny soutěží dostane každý účastník zpětnou vazbu: což znamená, že váš nápad rozhodně někdo četl, a nejspíš o něm i mluvil, může to být pro vás reklama do budoucna. Investicí je v tomto případě váš čas.

Crowfunding

Crowfunding je fenomén současné doby. Stránky tohoto typu původně sloužily k tomu, aby se lidé dozvěděli o někom, kdo má rakovinu a potřebuje finanční pomoc, přispívalo se v malých částkách. Dnes existují víceméně dva typy crowfundingu. A to právě pro onu zmíněnou humanitární pomoc a pro ziskové projekty. Kickstarter je zajímavá platforma, na které je krásně vidět, že šanci na úspěch má téměř cokoliv a téměř každý. Nejslavnější příklad je Zack Brown, “kluk s bramborovým salátem”, který na začátku postoval jednoduché video s pseudodůvody, proč je důležité sponzorovat právě jeho salát. Na konci dostal celkem 55 000 dolarů a získal si ohromné množství fanoušků.

U crowfundingu si musíte uvědomit, že neoslovujete velké investory, kterým nabízíte podíl ve svém projektu, ale ohromnou masu lidí, kteří vám budou přispívat po troškách. A tomu musí být přizpůsobená také vaše kampaň. Videa, citově podbarvená hudba, nápaditě a vtipně napsané propozice. Úspěšnost projektů na Kickstarteru je aktuálně kolem 44 procent, což znamená, že téměř polovina všech projektů uspěje! To je velmi velké číslo!

Investoři

Tato alternativa je ze všech tří nejtěžší, není však nemožná. Její kouzlo samozřejmě spočívá v tom, že oslovíte veškeré firmy ve vašem nejbližším okruhu, které by o váš produkt mohli mít zájem. Na slušnou žádost vám většina z nich odpoví, zda vám pomůžou nebo ne. Na rozdíl od prvních dvou možností v tomto případě musíte počítat s tím, že investor bude chtít podíl ve vaší firmě. Často bude chtít i podíl většinový, a de facto mít hlavní hlas ve vaší firmě. Což má jistě své výhody, ale také úskalí.

Jako příklad této alternativy můžeme uvést televizní pořad Den D, který v několika řadách vysílala Česká televize. Byla to zajímavá a inspirující podívaná.

Státní dotace

Další alternativou jsou státní dotace, většinou z evropských programů (fondů) na podporu malého a středního podnikání. V některých případech vám pomůže i příslušný Úřad práce. Toto je však velmi široké téma, které vydá na několik stran textu. Budeme se tomu raději věnovat samostatně v některém z příštích článků.

Přejeme vám mnoho úspěchů a to nejen v začátcích vašeho podnikání.


Napsat komentář

(*) = povinné pole

(číslicí) (*)